Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Vadyba>Sprendimų priėmimas konkurencinėje rinkoje esant asimetrinei informacijai
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Sprendimų priėmimas konkurencinėje rinkoje esant asimetrinei informacijai

  
 
 
123456789101112131415
Aprašymas

Nepilna ir asimetrinė informacija. Niekalų rinka. Kokybės pasirinkimas. Atvirkštinė atranka. Moralinė rizika. Moralinė rizika ir atvirkštinė atranka. Signalizavimas. Paskatos. Asimetrinė informacija. Santrauka.

Ištrauka

Iki šiol, nagrinėdami rinkas, nesiėmėme problemos, atsirandančios dėl informacijos skirtumų: darėme prielaidą, kad ir pirkėjai, ir pardavėjai yra tobulai informuoti apie rinkoje parduodamų prekių kokybę. Tokią prielaidą daryti nesunku, kai prekių kokybė lengvai nustatoma. Jei be didelių sąnaudų galime pasakyti, kurios prekės aukštos kokybės ir kurios- žemos, tai tuos kokybės skirtumus tinkamai atspindės prekių kainų skirtumai.
Tačiau jei informaciją apie kokybę gauti brangu, tada vienodo pirkėjų ir par¬davėjų informuotumo apie prekes prielaida jau nebus pagrįsta. Realiame pasau¬lyje tikrai yra nemaža rinkų, kuriose gali būti labai brangu ar net išvis neįmanoma gauti tikslią informaciją apie parduodamų prekių kokybę.
Vienas ryškus pavyzdys- darbo rinka. Anksčiau naudotuose paprastuose mo¬deliuose darbas buvo apibrėžiamas kaip homogeniškas produktas- kiekvienas asmuo turėjo "tokį patį" darbą ir kiekvienas per darbo valandą pateikdavo vienodą jo kiekį. Tai išties įžūlus supaprastinimas! Iš tikrųjų firmai gali būti net labai sunku nustatyti, kiek produktyvūs jos darbuotojai.
Informacija brangi ne tik darbo rinkose. Panašių problemų kyla ir vartotojų prekių rinkose. Kai vartotojas perka naudotą automobilį, jam gali būti labai sunku nustatyti, geras tai daiktas ar grynas niekalas. O to naudoto automobilio pardavėjas, priešingai, ko gero puikiai žino, kokia jo kokybė. Pardavėjai žino mašinų galimybes, bei trūkumus, tačiau tai sunku nustatyti pirkėjams, skaitant laikraščius ar spardant automobilių ratus. Tuojau pamatysime, kad dėl tokios asimetrinės informacijos efektyviai funkcionuojančiai rinkai gali atsirasti nemažų sunkumų.

Nepilna ir asimetrinė informacija

Nepilna informacija asocijuojasi su netikrumu, o netikrumas tarp žmonių greitai sklinda. Praktiškai visi produkto keitimai, dėl broko, finansinės pretenzijos, prekės aptarnavimas ir kt. vadovaujasi sąlyginiu netikrumu. Paprastai netikrumo padėtis parodo įtampą, nesutarimą, to rezultatas: rinkos neužpildymas, t.y. nepilnai užsitikrinusi rinka.
Asimetrinės informacijos apsikeitimas, kaip kontrastas apibūdinamas tokiomis situacijomis: kai pardavėjai turi kitai pusei neprieinamos informacijos. Pavyzdžiui: paštu užsisakomų kompiuterio dalių pardavėjai turi apie prekes reikšmingesnę bei svarbesnę informaciją ( diskinių kaupiklių veikimo kokybė, bei ilgaamžiškumas). Ir tipinė 90 dienų garantija nekeičia šios informacijos asimetriškumo. Dauguma pardavėjų ir pirkėjų siekdami išvengti netikrumo renkasi apsidraudimą, tačiau vieni turi daugiau informacijos ar ją geresnę nei kiti.
Niekalų rinka
Aptarkime modelį tokios rinkos, kurioje apie parduodamų prekių kokybę tiekėjai ir pirkėjai turi skirtingą informaciją.
Imkime rinką, kurioje 100 žmonių nori parduoti naudotus automobilius ir 100 žmonių- nusipirkti. Kiekvienas žino, kad 50 automobilių yra "saldainiukai", 50- "laužai". Dabartinis kiekvieno automobilio savininkas jo kokybę žino, o būsimas pirkėjas nenutuokia, ar tas automobilis "saldainiukas", ar "laužas".
Jei patikrinti automobilių kokybę būtų lengva, šioje rinkoje būtų viskas paprasta. "Laužai" būtų parduodami nuo 1000 iki 1200, o "saldainiukai"- nuo 2000 iki 2400 dolerių. Bet kas gi atsitinka rinkai, kai pirkėjai negali "iš akies" nustatyti automo¬bilio kokybės?
Tada pirkėjai turi spėti, kiek kuris automobilis yra vertas. Padarykime paprastą prielaidą: tarkime, jei tikimybė automobiliui būti "saldainiuku" arba "laužu" vieno¬da, tai pirkėjas bus linkęs mokėti jo spėjamą vertę. Mūsų atveju tai reiškia, jog pirkėjas norės mokėti 1/2 1200 + 1/2 2400 = 1800 dol. .
Kas sutiktų parduoti automobili už tokią kainą? "Laužų" savininkai- tikrai su¬tiktų, bet "saldainiukų"- jokiu būdu ne, nes, pagal mūsų prielaidą, jie tikėsis mažiausiai 2000 dolerių už mašiną. Taigi kaina, kurią pirkėjai linkę mokėti už "vidutinį" automobilį yra mažesnė už tą, kurios norės "saldainiukų" savininkai. Už 1800 dolerių bus parduodami tik "laužai".
Tačiau jei pirkėjas bus tikras, kad perka laužą, tai jis nesutiks mokėti 1800 do¬lerių! Iš tikrųjų pusiausvyros kaina šioje rinkoje turėtų būti tarp 1000 ir 1200 do¬lerių. Bet už tokias kainas tik "laužų" savininkai siūlys savo automobilius, o pirkėjai (pagristai) ir tikėsis toki įsigyti. Šioje rinkoje niekada nebus parduodamas "saldai¬niukas"! Net jei kaina, už kurią pirkėjai norėtų juos pirkti, viršytų kaina, už kurią pardavėjai norėtų parduoti, nebūtų sudarytas nė vienas sandoris.
Verta apmąstyti tokio rinkos ydingumo priežastį. Esmė ta, kad ir gerų, ir blogų automobilių pardavėjus abipusiškai veikia išoriniai poveikiai; kai žmogus nusprendžia parduoti blogą automobilį jis paveikia pirkėjo nuomonę apie vidutinio automobilio kokybę šioje rinkoje. Dėl to sumažėja kaina, kurią pirkėjai linkę mokėti vidutiniškai už automobili, o tai pakenkia žmonėms, kurie nori parduoti gerus automobilius. Būtent šis išorinis poveikis ir lemia kalbamos rinkos ydą.
Labai siūlomi pirkti tie automobiliai, kuriais žmonės nori atsikratyti. Jau pats siūlymas pirkti yra signalas galimam pirkėjui apie daikto kokybę. Jei siūloma par¬duoti pernelyg daug žemos kokybės vienetų, aukštos kokybės egzempliorių pardavėjams parduoti savuosius pasidaro sunku. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2008-05-08
DalykasVadybos kursinis darbas
KategorijaVadyba
TipasKursiniai darbai
Apimtis14 puslapių 
Literatūros šaltiniai0
Dydis45 KB
AutoriusGytis
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2005 m
Klasė/kursas4
Mokytojas/DėstytojasA. Sakalas
Švietimo institucijaKauno Technologijos Universitetas
FakultetasEkonomikos ir vadybos fakultetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Sprendimu priemimas konkurencineje rinkoje esant asimetrinei informacijai [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Kursiniai darbai
  • 14 puslapių 
  • Kauno Technologijos Universitetas / 4 Klasė/kursas
  • A. Sakalas
  • 2005 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą